close
متخصص ارتودنسی
شناخت امام زمان(عج) چه ضرورتی دارد؟

تبلیغات

آرشیو

پشتيباني آنلاين

    پشتيباني آنلاين

درباره ما

    پرچم داران صلح
    بسم الله الرحمن الرحیم با سلام خدمت شما دوستان امیدوارم از سایت پرچمداران صلح لذت ببرین برای ارتباط با مدیر سایت می تونید با اینستاگرام در ارتباط باشید instagram:imanmehdipoor

لینک دوستان

پیوندهای روزانه

ورود کاربران

عضويت سريع

    نام کاربری :
    رمز عبور :
    تکرار رمز :
    ایمیل :
    نام اصلی :
    کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد

آمار

    آمار مطالب آمار مطالب
    کل مطالب کل مطالب : 361
    کل نظرات کل نظرات : 98
    آمار کاربران آمار کاربران
    افراد آنلاین افراد آنلاین : 1
    تعداد اعضا تعداد اعضا : 26

    آمار بازدیدآمار بازدید
    بازدید امروز بازدید امروز : 37
    بازدید دیروز بازدید دیروز : 46
    ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 0
    ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 1
    آي پي امروز آي پي امروز : 7
    آي پي ديروز آي پي ديروز : 28
    بازدید هفته بازدید هفته : 199
    بازدید ماه بازدید ماه : 938
    بازدید سال بازدید سال : 2,571
    بازدید کلی بازدید کلی : 139,928

    اطلاعات شما اطلاعات شما
    آی پی آی پی : 54.162.171.242
    مرورگر مرورگر :
    سیستم عامل سیستم عامل :
    تاریخ امروز امروز : جمعه 26 مرداد 1397

خبرنامه

    براي اطلاع از آپيدت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود

مداحی


آخرين ارسال هاي تالار گفتمان

کمی طاقت داشته باشید...
عنوان پاسخ بازدید توسط
1 386 maryam
0 113 inmehr
0 150 maryam
0 92 inmehr
0 198 inmehr
0 384 iman21
0 259 iman21
0 281 iman21
0 234 iman21
0 240 iman21
0 340 iman21
0 272 iman21
0 270 iman21
0 370 iman21
0 262 iman21
0 501 iman21
0 244 iman21
0 236 mahsa
0 284 iman21
0 271 iman21

شناخت امام زمان(عج) چه ضرورتی دارد؟

مهدویت و انتظار
شناخت امام زمان(عج) چه ضرورتی دارد؟خبرگزاری
فارس: مدیر گروه کلام پردیس قم دانشگاه تهران گفت: منظور از شناخت امام
زمان، صرفاً دانستن نام و نسب ایشان نیست؛ چرا که منکران آن حضرت و حتی غیر
مسلمانان هم می‌توانند چنین اطلاعاتی داشته باشند؛ بلکه شناخت باید به

گونه‌ای باشد که مایه‌ نجات انسان شود.

گروه
آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، سلسله مباحثی را تحت عنوان "مهدویت و
انتظار" با استادان و متخصصان حوزه و دانشگاه درباره مباحث و مسائل مهدویت
ترتیب داده است که به صورت هفته‌ای تقدیم خوانندگان گرامی خواهد شد.


نخستین موضوع این سلسله از گفتگوها، به مساله "ضرورت طرح مباحث مهدویت"
اختصاص دارد که با حجت‌الاسلام والمسلمین «روح‌الله شاکری» دکترای کلام
اسلامی، مدیر گروه کلام دانشگاه تهران (پردیس قم) و استاد مرکز تخصصی
مهدویت به گفت‌وگو نشستیم که قسمت نخست آن هفته گذشته تقدیم خوانندگان
گرامی شد. این هفته، قسمت دوم این گفت‌وگوی مشروح از نظر می‌گذرد.


بعد تاریخی مساله مهدویت


حجت‌الاسلام و المسلمین شاکری این گفت‌وگو بیان داشت: «مهدویت» در راستای
مسأله امامت و در امتداد نبوت و خاتمیت است؛ از این رو در مرحله‌ای حساس
از تاریخ آغاز شد و تا امروز ادامه یافته است و تا آخرین لحظه‌ حیات دنیوی
بشر نیز باقی خواهد بود؛ بنابراین چگونگی «امامت» از امام علی علیه‌السلام
تا امام عصر عجل‌الله تعالی فرجه ‌الشریف و عکس‌العمل مسلمانان درباره‌
امامت به طور عام و مهدویت به طور خاص و نیز حوادث تاریخی در این زمینه
می‌تواند از موضوعات مهم و حساس تاریخ اسلام به شمار آید.


وی درباره پیامدهای این مساله گفت: پیامدهای این مساله چند چیز است که اشاره می‌کنم:


1. موعود باوری اسلامی یا مهدویت از لحاظ تاریخی از قرن اول با بشارت
نبوی شروع شد و تأثیر فراوان بر افکار و اندیشه‌ مسلمانان داشته است. به
خصوص نقش مؤثری را در ایجاد جریانات دینی ـ سیاسی در تاریخ اسلام ایفا کرده
است و مسلمانان با تمسک به این اندیشه‌ در صحنه‌ مسائل سیاسی ـ اجتماعی به
توفیقاتی دست یافتند.


2. از آن‌جا که مهدویت قضیه‌ای است مربوط به آینده جهان و هنوز اتفاق
نیفتاده است، گروهی سودجو و فرصت‌طلب با دخل و تصرف نابه‌جا و تأویل غیر
عقلانی آموزه‌های آن در اعتقادات مردم، انحراف ایجاد کرده و در صدد آسیب
رساندن به این اندیشه‌ پویای دینی بودند. مؤید این مطلب، ایجاد فرق و
انشعابات درونی در تشیع است، مثل فرقه‌های کیسانیه، زیدیه، ناووسیه،
واقفیه، اسماعیلیه و... تا فرقه‌های انحرافی معاصر نظیر شیخیه، بابیه،
بهائیه که همه‌ این‌ها باعث تحولات اجتماعی در بستر تاریخ شدند که در جای
خودش محلّ تأمّل است.


3. نهضت‌های رهایی‌بخش معاصر در مبارزه با استعمارگران در سده‌های اخیر
الهام‌گرفته از اندیشه‌ مهدویت در اسلام است؛ فاطمیان از مصر، موحدان از
اندلس (اسپانیا)، مهدی سودانی در کشور سودان و... .


4. اندیشه‌ مهدوی نقش مثبت و سازنده‌ای را در تحولات اجتماعی بر جای
گذاشت، نظیر: حضور عالمان دین به عنوان نایبان عام حضرت ولی عصر عجل‌الله
تعالی فرجه ‌الشریف در عرصه‌های مختلف اجتماع در طول تاریخ، مانند:
نهضت‌های تنباکو و مشروطه و انقلاب اسلامی ایران و...


بعد اعتقادی مساله مهدویت


مدرس حوزه و دانشگاه گفت: یکی از مهم‌ترین ابعادی که در بحث ضرورت قابل
طرح و گفت‌وگو است و به نظر می‌رسد در میان ابعاد دیگر، از ارزش و اعتبار و
جایگاه بس رفیعی برخوردار باشد، همان نگاه اعتقادی به مهدویت است.


وی افزود: بی‌تردید «اعتقاد»، بنیان اصلی زندگی انسان است و آن‌چه در
میدان عمق محقق می‌شود، به ساختار اعتقادی مربوط است. اگر آدمی از اعتقادی
صحیح و منطقی برخوردار باشد، در عمل گرفتار تناقض، بی‌هدفی و سردرگمی
نخواهد شد و از همه‌ فرصت‌های عمر خود، برای ساختن شخصیت انسانی و الهی‌اش
بهره خواهد گرفت. البته این اعتقاد باید سازنده، حرکت‌آفرین و هویت‌بخش،
باشد و در همه فراز و نشیب‌های زندگی، مسیر درست و هموار را برای آدمی
بگشاید.


استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: منظور ما از شناخت، صرف دانستن نام و
نسب امام زمان نیست؛ چرا که منکرین آن حضرت و حتی غیر مسلمانان هم
می‌توانند چنین اطلاعاتی از ایشان داشته باشند؛ بلکه شناخت باید به گونه‌ای
باشد که سبب سالم ماندن از شبهات و مایه‌ نجات او شود و چنین شناختی جز در
پرتو شناخت جایگاه، صفات و ویژگی‌های امام عصر (عجل‌الله تعالی فرجه
الشریف) میسور نخواهد بود، و این چنین شناختی است که به حکم عقل و نقل واجب
است.


مدیر گروه کلام دانشگاه تهران (پردیس قم) گفت: از منظر عقل، شیعه‌ امامیه
معتقد است که امام، وارث تمام مقامات و وظایف رسول اکرم صلی الله علیه و
آله ‌که در امامت عامه بیان شده‌، بوده، مگر در مساله دریافت و ابلاغ وحی؛


تاریخ ارسال پست: پنجشنبه 18 اسفند 1390 ساعت: 8:55
برچسب ها : ,

مطالب مرتبط

بخش نظرات این مطلب


نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی